Tegelvloer renoveren
Simon van Lit • 5 april 2019
Een natuurstenen tegelvloer renoveren.
Hoe pak je dat aan?
Na jaren van intensief gebruik kan een natuurstenen tegelvloer zijn beschadigd of ten dele haar glans hebben verloren. Na een renovatie toont de vloer weer als een geheel en heeft een volle glans. Ook kunnen eventuele beschadigingen of hoogteverschillen worden verwijdert. Dit is wel alleen aan te raden wanneer er geen voegen zijn. Er zijn twee methoden, die verschillende resultaten geven; kristalliseren en schuren.
Kristalliseren
Met kristalliseren kan een dof gelopen vloer weer op glans gebracht. De glansgraad na behandeling hangt af van de oorspronkelijke oppervlaktebewerking (gezoet of gepolijst) en de mate waarin deze dof is gelopen. Kristalliseren maakt zeer ondiepe krasjes onzichtbaar of minder zichtbaar. Andere beschadigingen blijven onveranderd zichtbaar.
Deze methode is alleen geschikt voor stenen opgebouwd uit kalk, zoals marmer en kalksteen. Voordat met kristalliseren wordt begonnen moet eerst een eventuele beschermlaag worden verwijderd. Dit gebeurt met een intensieve reiniging. Daarna wordt met behulp van chemicaliën en een boenmachine een chemische reactie veroorzaakt met de kalk in de toplaag van de natuursteen. Hierdoor ‘verdicht’ de toplaag zich, waardoor de glans toeneemt, de steen iets harder wordt en iets minder dampdoorlatend wordt dan het oorspronkelijke steenoppervlak.
Schuren
Met schuren kunnen beschadigingen, hoogteverschillen, en een dof uiterlijk worden aangepakt. Na het schuren toont de vloer mooi vlak en heeft een volle egale glans. Lichte beschadigingen zijn weggeschuurd evenals hoogteverschillen tussen tegels. Een oude vloer ziet er na schuren weer als nieuw uit.
Machinaal wordt een laag van de vloer afgeslepen, onder toevoeging van water om de slijpschijven te koelen. Met steeds fijnere slijpschijven wordt daarna glans op de vloer aangebracht tot de gewenste glansgraad is bereikt. Moeilijk bereikbare plaatsen worden behandeld met kleiner handgereedschap.
Oorspronkelijke is deze bewerking bedoeld voor zachtere steensoorten, zoals marmer en kalksteen. Inmiddels zijn er machines waarmee ook hardere stenen, zoals gneis en zelfs graniet kunnen worden bewerkt. In het algemeen geldt dat de hardheid van de steen (de kras vastheid) van invloed is op de maximale haalbare hoogte van de glans.

Iedere showroom kent het. Een klant heeft eindelijk zijn droomkeuken gekozen en dan… begint het grote wachten. Of erger: een wijziging last-minute. Of een blad dat ineens niet past in de planning. "Hoort erbij", zeggen we dan. Maar is dat echt zo? Voor veel keukenretailers is het regelen van werkbladen inmiddels een sport op zich geworden. Schuiven, bellen, bijstellen. En ondertussen uitleggen aan de klant dat het allemaal nét iets anders loopt dan beloofd. Bij Dominicus denken we dat het anders kan. We bestaan dit jaar 50 jaar en als familiebedrijf weten we: rust en betrouwbaarheid zijn goud waard in jouw werkproces. Geen systemen die je tegenwerken, geen dagenlange levertermijnen en geen verrassingen in de laatste meters. Daarom nodigen we je uit op onze huisshow op maandag 24 november. We vieren ons jubileum, maar vooral: we laten je zien hoe het ook kan. Hoe je levergedoe verandert in leverzekerheid. En hoe jij daardoor kunt doen waar je goed in bent: klanten adviseren zonder stress. Benieuwd? Kom kijken, praat met andere retailers en krijg als eerste een kijkje in onze nieuwe kleurencollectie.

Specialist in natuursteen Dominicus is al 50 jaar een begrip in Zeeland en inmiddels ook daarbuiten. Broers Niels en Peter Dominicus vertellen aan de keukentafel over hun passie voor steen, familie en de toekomst. ‘Steen zit in ons DNA.’ Peter en Niels, hoe zijn jullie in het bedrijf terechtgekomen? Peter: “Ik ben eigenlijk opgegroeid op de werkvloer, tussen de stenen. Als klein ventje liep ik hier al rond. Ik vond het altijd al een mooi ambacht en wilde er graag iets mee doen. Ik heb in België een klassieke natuursteenopleiding gevolgd. Het ontwerpen en werken met mooie materialen is mijn passie.” Niels: “Tot mijn 26e heb ik een voetbal topsporttraject gevolgd en ik studeerde commerciële economie. Dankzij mijn studie ben ik me gaan verdiepen in de commerciële kant van Dominicus en me bezig gaan houden met verkoop, marketing, proces- en productontwikkeling en teambuilding. Ik heb ontdekt dat ik op zakelijk gebied ook een topsportmentaliteit kwijt kan.” Hoe is Dominicus 50 jaar geleden begonnen? Peter: “In 1975 zijn onze vader Maarten en zijn broer Adri begonnen met het maken van Marmora vensterbanken. Ze werkten allebei bij de bank maar wilden toch liever met hun handen werken. Dat hadden ze niet van een vreemde: onze opa had een bakkerij – dus hard werken en aanpakken zat er al vroeg in.” Niels, lachend: “De eerste klus van mijn oom en vader viel precies samen met de geboorte van Peter. Dat zegt eigenlijk al hoe verweven we zijn met het bedrijf. Steen zit in ons DNA.” In 2015 hebben jullie het bedrijf overgenomen. Wat is er veranderd toen jullie het bedrijf overnamen? Niels: “Na de overname hebben we ervoor gekozen terug te keren naar dat Dominicus DNA: steen. We besloten afscheid te nemen van productgroepen zoals haarden, badkamers en tegels. Dat waren afgeleide producten die niet meer bij onze visie pasten. We wilden focus creëren en daarbinnen innoveren.” Peter: “Nu zijn we volledig gespecialiseerd in drie pijlers: keukenbladen, grafstenen en (tafel-)bladen. Daar zit onze kracht.” De tafels en grafstenen verkopen jullie onder de merknamen tafelwinkel.nl en grafsteenwinkel.nl. Waarom niet Dominicus? Niels: “De naam Dominicus is in deze regio bekend -het is een merknaam durf ik wel te zeggen-, maar buiten Zeeland roept het bij veel mensen vragen op. Potentiële klanten buiten Zeeland hadden geen idee wat we nu precies verkochten. Door onderzoek te doen ontdekten we dat we met duidelijke conceptnamen gerichter kunnen communiceren. ‘Grafsteenwinkel’ en ‘Tafelwinkel’ zeggen precies wat we doen. Online concepten zijn noodzakelijk, met deze omvang van het bedrijf, aangezien we in het meest Westelijke puntje van Nederland gevestigd zijn.” Peter: “Zo kun je die regionale merksterkte behouden, maar nationaal veel gerichter en helderder communiceren.” Is er een emotionele kant aan dit werk, bijvoorbeeld bij grafstenen? Niels: “Zeker. Een grafsteen is een persoonlijk en emotioneel product. Je moet dus in het hele proces – van eerste gesprek tot plaatsing – zorgvuldig zijn. Alles moet kloppen: van naam en afmeting tot regelgeving en esthetiek. Dat vraagt om vakmanschap, maar ook empathie.” Peter: “Daarom besteden we zoveel aandacht aan werkvoorbereiding en klantcontact. Onze klanten mogen niet voor verrassingen komen te staan. Als je iets verkeerd doet in dit proces, is dat heel pijnlijk. Het moet gewoon goed zijn.” En hoe is dat bij tafels? Dat voelt toch anders dan een grafsteen? Peter: “Ja, maar ook daarin zit emotie. Een tafel is vaak het middelpunt van de woning, een plek waar geleefd wordt. Daarom vinden mensen het belangrijk dat het een uniek en stijlvol stuk. Vandaar onze collectie met composiet- en keramiekbladen.” Niels: “Met Tafelwinkel kunnen we echt iets bijzonders bieden. Klanten kunnen online kiezen of hier in Westkapelle komen kijken. Sommige klanten rijden gerust drie uur om een tafel in het echt te ervaren in onze winkel.” Hoe verbinden jullie lokale wortels met landelijke ambities? Peter: “We hebben 30 medewerkers, waarvan een flink deel uit Westkapelle komt. Mensen komen op de fiets naar het werk en kunnen tussen de middag naar huis voor een boterham. We zijn lokaal verankerd. Tegelijkertijd bedienen we heel Nederland, dankzij vijf steunpunten (Westkapelle, Goes, Dordrecht, Rotterdam en Zwolle, red.) en onze webshops.” Niels: “Onze droom is om hier in Westkapelle een inspiratiecentrum te creëren. Een plek waar klanten onze producten kunnen bekijken maar ook het productieproces meemaken.” Peter: “Daarnaast willen we jong talent uit de regio aan ons binden. Bij Dominicus bieden we sfeer, doorgroeikansen en duurzame werkplekken.” Kunnen jullie goed samenwerken? Peter: “Ik zit meer op inkoop, werkvoorbereiding en productie. De details kloppend krijgen is voor mij belangrijk.” Niels: “Ik hou van het uitwerken van strategie, verkoop, mensen meenemen in veranderingen. Komt misschien door mijn sportachtergrond. Ik wil het team beter maken, en zelf ook blijven leren. Peter en ik zijn verschillend, maar onze kwaliteiten vullen elkaar perfect aan.” Peter: “We overleggen elke week en weten wat we aan elkaar hebben. Dat maakt dat het werkt.” Wat typeert Dominicus het meest? Niels: “Laagdrempeligheid. Mensen werken hier niet in pak, maar wel professioneel. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Klanten waarderen dat enorm. Online proberen we hetzelfde gevoel over te brengen als in een fysieke winkel: vertrouwen, duidelijkheid, snelheid.” Peter: “En Dominicus is ook gezelligheid. Niels en ik vinden het heel belangrijk dat er ruimte is voor een feestje of een uitje op zijn tijd. Dat hoort ook bij de sfeer die we willen uitstralen.” Dominicus blijft een echt familiebedrijf? Niels: “Zeker. Je voelt dat in alles - van betrokkenheid tot eigenaarschap en lange termijn denken. Het is ons levenswerk. Tegelijkertijd zijn we een moderne organisatie: strak op cijfers, gefocust op productontwikkeling en met ambities.” Peter: “En ook een bedrijf dat trots is om in Westkapelle gevestigd te zijn. Wij maken het hier waar - met steen, passie en hard werken.” Tot slot: met wie zouden jullie zelf aan de keukentafel willen zitten? Peter en Niels: “Commissaris van de Koning Hugo de Jonge!” Peter: “Die man is zo bevlogen als het over Zeeland gaat. Dat vind ik mooi.” Niels: “Wat De Jonge doet vind ik inspirerend. Hij is bezig met Zeeland op de kaart te zetten en verder te denken dan de provinciegrenzen, dat willen wij ook met Dominicus.” Bron: https://www.internetbode.nl/middelburg/451948/aan-de-keukentafel-met-broers-niels-en-peter-dominicus-steen- Auteur: Annemarie vdVreugde Fotografie: Annemarie van de Vreugde
