Wat is natuursteen?
Simon van Lit • 19 oktober 2015
Waar komt natuursteen vandaan?

Natuursteen vormt de aardkorst waarop wij leven. Het bestaat uit gestold vloeibaar gesteente (magma of lava) of uit versteend sediment (zand, klei, kalk). Dit natuurproduct is miljoenen jaren oud en dat geeft natuursteen zijn bijzondere uitstraling. Het mag met recht een ‘oerproduct’ worden genoemd, dat duurzaam en functioneel is in het gebruik. Van de beschikbare steen in de aardkorst is maar een deel economisch te winnen. Desondanks zijn er duizenden soorten marmer, graniet, leisteen en kwartsiet leverbaar, elk met een uniek uiterlijk. Ze worden gewonnen in groeven verspreid over de gehele wereld.
Soorten natuursteen
Zo verschillend als mensen zijn, zo verschillend is natuursteen. Er zijn duizenden natuurstenen leverbaar en er is voor iedere smaak en ieder budget wat wils. Bekende soorten zijn marmer, kalksteen, graniet, gabbo, gneis, kleisteen en leisteen en kwartsiet.
Ontstaanswijze en winning
De vorming van natuursteen is een haast onvoorstelbaar proces, dat al zo oud is als de aarde zelf en nog steeds door gaat. Natuursteen is het belangrijkste bestanddeel van de aardkorst waarop wij leven. De aardkorst drijft op een laag vloeibaar gesteente die langzaam beweegt en daardoor rimpelingen (bergketens) en scheuren (zeetroggen) in de aardkorst veroorzaakt. Meestal gaan deze vervormingen bijzonder traag, maar het kan ook heel snel gaan. Denk aan een aardbeving of een vulkaan uitbarsting.
De werkmethoden en de afmetingen van de gewonnen natuursteen zijn imposant. Natuursteen wordt in grote blokken gewonnen, waaruit later platen of tegels worden gezaagd. Alleen gelaagde stenen als leisteen en kwartsiet worden schollen van de rots gespleten.
Afwerking oppervlak
De meeste stenen kunnen op verschillende manieren glanzend, dof of ruw worden afgewerkt. Hier enkele veel gebruikte afwerkingen:
Glanzend: gezoet, gepolijst
Dof: gezaagd, geschuurd, oud gemaakt
Ruw: gefrijnd, gestraald, gebouchardeerd, gevlamd, splijtoppervlak
Bij een toename van de glansgraad worden de kleuren in het algemeen intenser en donkerder. Ook worden tintverschillen, aderingen, fossielen, e.d. duidelijker zichtbaar; de steen gaat meer ‘leven’. Andersom geldt dat naarmate de ruwheid toeneemt, de kleuren fletser en de tintverschillen minder zichtbaar worden. Het effect van dezelfde bewerking pakt bij de verschillende steensoorten anders uit.

Voor veel keukenverkopers is het een herkenbaar patroon. De klant kiest. De planning is rond. Je denkt: dit loopt. Maar dan begint het: een technische vraag vanuit de productie, een wijziging van de klant, een systeemfout, een levering die toch net anders loopt dan verwacht. En voordat je het weet ben je een halve ochtend kwijt aan één order. Natuurlijk, maatwerk is nooit honderd procent voorspelbaar. Maar het verschil tussen een goed georganiseerd proces en eindeloos bijsturen is groter dan je denkt. We horen het vaak: “Als het op werkbladen aankomt, is het altijd een beetje spannend.” Dat zegt genoeg. Want ‘spannend’ is niet wat je zoekt in een drukke werkweek waarin je al genoeg ballen in de lucht houdt. Je wilt rust, overzicht en vooral: weten dat het goed komt. Wij weten dat de grootste frustratie in de details zit. De bestellijst die niet volledig is ingevuld. De productietermijn die nét verschuift. De bevestiging die niet meteen duidelijk is. Het zijn geen grote fouten, maar kleine onzekerheden die optellen tot tijdverlies en stress. Daarom hebben we ons proces de afgelopen jaren opnieuw ingericht. Niet door alles te automatiseren of achter formulieren te verstoppen, maar juist door het contact persoonlijk te houden en de stappen simpeler te maken. Een order bij ons hoeft geen project te zijn. Geen puzzel van telefoontjes, Excel-sheets en ‘even checken bij collega’s’. Je krijgt een helder proces, vaste contactpersonen en eerlijke communicatie. Geen beloftes die we niet kunnen waarmaken, maar afspraken die kloppen, ook als het druk is. En dat merk je als showroom. Niet alleen in tijd, maar ook in vertrouwen. Je kunt je klant beter adviseren, sneller schakelen en makkelijker bijsturen als dat nodig is.

Iedere showroom kent het. Een klant heeft eindelijk zijn droomkeuken gekozen en dan… begint het grote wachten. Of erger: een wijziging last-minute. Of een blad dat ineens niet past in de planning. "Hoort erbij", zeggen we dan. Maar is dat echt zo? Voor veel keukenretailers is het regelen van werkbladen inmiddels een sport op zich geworden. Schuiven, bellen, bijstellen. En ondertussen uitleggen aan de klant dat het allemaal nét iets anders loopt dan beloofd. Bij Dominicus denken we dat het anders kan. We bestaan dit jaar 50 jaar en als familiebedrijf weten we: rust en betrouwbaarheid zijn goud waard in jouw werkproces. Geen systemen die je tegenwerken, geen dagenlange levertermijnen en geen verrassingen in de laatste meters. Daarom nodigen we je uit op onze huisshow op maandag 24 november. We vieren ons jubileum, maar vooral: we laten je zien hoe het ook kan. Hoe je levergedoe verandert in leverzekerheid. En hoe jij daardoor kunt doen waar je goed in bent: klanten adviseren zonder stress. Benieuwd? Kom kijken, praat met andere retailers en krijg als eerste een kijkje in onze nieuwe kleurencollectie.
